BEAJOLAIS
OG MASSIF CENTRAL - JULI 2001
|
|
|
Tidspunkt: |
1. juli - 15. juli 2001. Heraf 11 dage på cykel. |
|
Turens længde: |
670 km på cykel. |
|
Fortalt af: |
Jan Bech. |
|
Foto: |
Flemming Kofoed, Henrik Fastergaard og Jan Bech. |
Vi
havde i grove træk lagt ruten hjemmefra med følgende tre hjørnestene:
Beaujolais – Monts Dore samt Puy de Dôme. Ellers planlagde vi fra dag
til dag efter vejret og hvor gode benene var. Området for vores oplevelser ligger vest for floden Rhône og storbyen Lyon. Massif Central dækker et kæmpe område, hvor departementet Auvergne ligger i den centrale del. Hovedbyen er Clermont-Ferrand i den nordlige del af massivet. Landskabet er afvekslende med uendelige vinmarker mod øst, frodige dale og skovklædte bjerge til man endelig når de mere golde vulkantoppe i den centrale del af Auvergne. Området er meget cykelvenligt. Især i Beaujolais-området, hvor de bløde bakkedrag er dominerende og har man trænet lidt hjemmefra bør man tage favntag med bjergene mod vest. Desværre er dette smukke område overset af størstedelen af de mange tusinde danskere, der år efter år suser lige forbi på motorvejen på vej til de overfyldte strande i Sydfrankrig. I Auvergne er der højt til himlen og plads til alle. Vi påbegynder endeligt turen i Frankrig ved landsbyen Colombier-en-Brionnais, hvor Flemming og hans franske kone Andree har et skønt lille landhus. Her var de og børnene taget ned ugen forinden. Henrik og Jan kom så en uge senere efter en lang og anstrengende varevognskøretur på 1.500 km. Vi slappede af med god mad og vin til dagen efter hvor turen så gik mod.......... Den
korte tur mod området Beaujolais den første dag var særdeles
smuk. Små biveje krydser gennem de bløde skov beklædte bjerge.
Vi havde en dagsmarch på 57 km i 35 graders varme og bl.a. derfor med
en del indlagte drikke- og hvilepauser. Både ved de flotte udsigter, men
også i de mange små hyggelige byer vi passerede undervejs. Vores mål for dagen var byen Beaujeu - hovedbyen i Beaujolais. Byen må siges at være lidt af en skuffelse hvis man havde regnet med stedet hvor vinen flød i gaderne, en lidt kedelig gade førte gennem byen uden de store seværdigheder. Campingplads var der ingen af så vi cyklede videre mod Morgon og Fleurie, to kendte byer i vinsammenhæng når man befinder sig i Beaujolais. Vi camperede i byen Fleurie, en hyggelig lille by, som så mange andre af de små vinbyer ikke behøver den store reklame for at tiltrække turister. Her er det vinen det drejer sig om og vinstokke er der overalt, hvor det er muligt for en plante at slå rødder. Området er meget cykelvenligt og absolut et længere besøg værd. Der er ganske få kilometer mellem de små byer så der er rig mulighed for besøg på de små "caves", hvor der er vinsmagning. Fra campingpladsen i Fleurie blev der arrangeret tur til byens vinkooperativ, hvor vi fik en gennemgang af hele fremstillingsprocessen fra druen blev leveret til flasken stod på bordet, klar til vinsmagning. Efter sådan en tur kan det anbefales at tage det med ro i skyggen. Campingpladsen arrangerede dagligt ture i området via opslag ved receptionen, så det var bare at møde op. Efter et par dage i området Beaujolais cyklede vi mod sydvest over en række mindre bjerge med højder på op til 1400 meter. Der var mange opstigninger lige fra 5 til 25 km med højdeforskelle fra 500 til 1.000 meter. Det var ikke noget problem at krydse disse bjerge, bare man gav sig tiden til det og nød den smukke natur og de vidunderlige udsigter. Belønningen for en lang opstigning var da også at der altid var en lang nedkørsel, hvilket altid fik legebarnet op i os. Der er ikke noget sjovere end at suse ned med 45 – 50 km i timen kilometer efter kilometer, men pas på hinanden og de andre på vejen. Området vi krydsede har ikke de store kulturseværdigheder og er ikke særlig turistet, men naturen er enestående.
Efter at have lagt Loire floden bag os endte vi efter fire dagsmarcher i.......... Monts Dore er et utrolig smukt bjergområde med gamle uddøde vulkantoppe ca. 60 km sydvest for Clermont Ferrand. Højeste bjerg i området er Puy de Sancy (1885 m) med lift til toppen. Området er et meget benyttet skisportssted om vinteren og vandreområde om sommeren med Le Mont-Dore som den centrale by. Vi nærmede os området fra byen Issoire ad hovedvejen, som til tider kan være ret trafikeret, men generelt er de franske bilister ret hensynsfulde over for cyklister. Den smukkeste vej til området er helt klart fra øst op gennem dalen fra byen Champeix. Vores mål for dagen var den lille by Saint Nectaire, en gammel kurby ca. 25 km øst for Monts Dore. Byen ligger langs landevejen klemt godt ned i dalen. Området er et godt udgangspunkt for vandreture, så besøg turistkontoret midt i byen. I området er der adskillige campingpladser så det er bare at vælge, en meget smuk plads ligger lige ned til søen. Lac Chambon hvor der er mulighed for at leje både m.m. Vores
tur endagstur uden bagage over Monts Dore med udgangspunkt i Saint Nectaire
gik over Sapchat og Murol til St. Victor-la Riviere og videre ad vejen D36 til
Col de la Croix saint Robert (1451 m) inden nedkørslen til Le Mont-Dore.
Ruten kan anbefales for den utrolig smukke naturskønhed. Dalen fra øst
ender her som en blind vej i bjergmassivet med dens stejle sider og golde toppe.
Der var endnu steder med sne som solen ikke havde magt til at smelte til de
utallige små vandløb der alle steder rislede mod dalens bund. Den 5 km lange opstigning til passet Col
de la Coix st Robert er især smuk med udsigten til de mange vulkantoppe
og den smukke dal med søen Lac Chambon som en glinsende perle i alt det
grønne. På skråningerne græsser en del køer
og får, så scenen er sat til en flot naturoplevelse. Nedkørslen til Le Mont-Dore er også utrolig smuk. Man har et flot kik ned mod byen på sin højre side og lige fremme Puy de Sancy højt over dalen. Godt 4 km længere oppe i dalen findes en svævebane mod toppen af bjerget. Fra parkeringspladsen ved svævebanen er det muligt at vandre op til et flot vandfald som for øvrigt er udspring for floden Dordogne. Le Mont-Dore er en flot by med alpine træk. Det er helt klart at skisport er den helt store attraktion i området, men sommeren tiltrækker også folk med vandrestøvler, overalt i byen møder man vandrere med den obligatoriske vandrestav. Bymidten er heldigvis forskånet for motorkørsel, så det er herligt at slentre ad de små gågader og indsnuse den hyggelige atmosfære. Man fornemmer at det er en ren by hvor man føler sig velkommen. Hjemturen til St. Nectaire gik ad landevejen D996 over Col de la Croix Morand (1401 m). Det var en meget varm opkørsel på godt 8 km, men vi blev belønnet med en herlig 18 km lang nedkørsel lige ned til vores telt i Saint Nectaire. En skøn dag med en masse smukke naturoplevelser og 70 km i sadlen. Turen gik nu mod nord til udkanten af Clermont Ferrand, en tur på godt 60 km inden vi endte på campingpladsen i Ceyrat. Flere steder på dagens rute havde vi udsigt til vores næste mål på turen.......... Vulkanen Puy de Dôme rejser sig smukt (1465 m) lige øst for storbyen Clermont -Ferrand. Gennem tiderne har denne markante top været tiltrækkende for mennesker, Romerne har på toppen bygget et tempel til ære for guden Merkur. Templet ligger nu i ruiner, men man kan stadig se rester på stedet. Øverst oppe er bygget et center for telekommunikation med en meget høj sendemast som sammen med vulkanen kan ses fra stor afstand. Vores tur til Puy de Dome startede i tåge og regnvejr fra campingpladsen i Ceyrat, men det skulle ikke forhindre os i at nå toppen, som vi de forrige dage havde kunne se på lang lang afstand. På vores kort var vist en vej som snoede sig til toppen som en spiral og med en længde på ca. 5 km fra bund til top. Med en stigning på 9 til 13% vil det nok tage en god times tid til toppen. Vi havde dog læst i Michelin at det var forbudt at cykle på asfaltvejen til toppen, men vi blev alligevel lidt lange i hovederne da vi så dette skilt ved foden af bjerget. Vi blev dog enige om at cykle endnu et par hundrede meter op ad den forbudte vej til en parkeringsplads, hovedport og betalingssted til vejen derop, for lige at undersøge alternative ruter. (Det koster penge at køre til toppen med bil eller motorcykel, men det er også muligt at komme derop med busser som regelmæssigt har afgang herfra) .Vi kom i snak med et par unge vagter, som angiveligt efter en kort snak med deres overordnede, forklarede os en vej hen til en jordvej mod højre umiddelbart efter betalingshuset. Den førte om på nordsiden af vulkanen. Efter ca. 2 km i det flade terræn gik der en mindre vej til venstre - den lige vej op af skråningen. (Det er muligt at der lidt længere fremme er en anden men formodentlig ikke lettere sti til toppen). Terrænet kan absolut ikke anbefales til andet end mountainbike med gode knopdæk eller gode gåben da det er små lavasten som ligger på stierne. Halvvejs oppe når man et plateau hvor der er et fårehyrde hus samt en varde med skiltning af ruterne i området. Der er henvisning til toppen hvilket er en meget stejl rute, hvor man virkelig skal passe på det sidste stykke op til asfalt vejen. Resten af vejen til toppen forløber langs asfaltvejen ad en grussti da det stadig ikke er tilladt at cykle eller gå på spiralvejen. Under opstigningen havde vi en sigt på godt ca. 25 meter i det tågede vejr, så den forventede smukke udsigt var der ikke meget af da vi stod våde på toppen. Vi ville dog vente et par timer på toppen inden turen gik ned igen. Ventetiden gik med besøg af en udstillingen om vulkaner og Puy de Dôme, samt indtagelse af velfortjente øl. Ganske som vi havde håbet klarede det pludseligt op med en smuk udsigt over vulkanlandskabet og Clermont Ferrand. Nedstigningen til varmere temperaturer ville vi gøre
af den gamle "hårnåle" - æselsti på sydsiden
af vulkanen. Stien er meget stejl med mange sving, så pas på. Det
kan tilrådes at sætte sadlen langt ned så man får lidt
mere føling med nedkørslen. Vær i øvrigt også
opmærksom på de mange gående der bruger denne sti, de skal
nok give plads men ryster lidt på hovedet når man suser forbi med
bremserne i bund.. Længere
nede mod bunden bliver det lidt lettere at få
hjulene til at rulle uden at bremse hele tiden, vær opmærksom på
at spiralvejen krydses inden man ender ved Col de Ceyssat i 1014 meter. Herfra
er der en herlig nedkørsel på asfaltvej tilbage til udgangspunktet.
Om det er lettere at cykle op af æselstien for at nå toppen må
være op til en enkelte selv, vi vil nok ikke anbefale det. Men man kan
jo altid trække op. Hvis man kommer til området fra byen Royat, kører man gennem den lille by Fontanas. Bageren i denne by er helt enestående og kan varmt anbefales til forsyninger af sandwich og kager, mums. Det var ovenikøbet billigt. Clermont Ferrand blev ikke besøgt i denne omgang men det skulle vist være en flot by, en del af husene og navnlig domkirken er bygget af lavasten. Byen er på størrelse med Århus og er kendt for at huse Michelin fabrikkerne. Vi kørte i stedet syd om byen mod floden Allier som vi ville følge mod nord i retning af byen Vichy. Det blev en lang cykeldag på 112 km, dog gik det jævnt nedad langs floden og med vinden i ryggen holdt vi en høj fart. Vi endte midt på aftenen i byen Lapalisse hvor vi campede på en meget smuk kommunal campingplads (33 ff for en overnatning). Byen Lapalisse kunne sikkert være en charmerende og tiltrækkende by, men desværre er det eneste den tiltrækker horder af lastbiler, for lige gennem centrum mødes fire store hovedveje. Den sidste dag på godt 70 km gik stik øst over den smukke Loire flod mod byen La Clayette. Byen huser blandt andet en verdensmester i chokolade så eftersom Henrik er inkarneret chokoladespiser skulle vi selvfølgelig på indkøb i chokoladeverdensmesterens chokoladebutik. Det var da også god chokolade, men dyrt var det også. Vi snuppede lige den sidste cafe øl som en skål for en vellykket tur. Fra
den hyggelige by La Clayette var der kun 10 km hjem til landhuset hvor vi blev
opvartet med dejlig mad og vin. En herlig cykeltur i den smukke franske natur
var slut og dagen efter gik turen atter hjem til Danmark. |
TIDSPUNKT KORT OG LÆSNING MAD OG OVERNATNING Vi havde et par enkelte restaurentbesøg, men størstedelen af den varme mad blev tilberedt på en Primus Multifuelbrænder, der som regel fungerer fremragende. Vi fandt dog ud af, at den er langt bedre med rensebenzin end med petrolium, da vi løb tør for førstnævnte. CYKLERNE Vi havde alle bagtasker og styrtaske og derudover
havde Henrik fronttasker monteret på hans nye Topeak lowrider
frontbagagebærer.
Jan Bech Jensen, Hegnskrogen 14, 2800, Kgs. Lyngby Flemming Kofoed, Skivevej 9, 7500 Holstebro Henrik Fastergaard, Struervej 49, 1. tv., 7500 Holstebro) |