PLANLÆGNING OG FORBEREDELSE
RUTEN Mine ture er ferieture, hvor jeg skal kunne gøre fuldstændigt
som jeg vil, kun begrænset af min økonomi. Ak ja. Derfor laver
jeg heller ikke nogen nøje planlægning, men sætter mig
i stedet forinden grundigt ind i, hvad destinationen har at byde på.
Der er vel også en grund til at man tager netop dertil.
Under denne proces danner der sig så som regel en eller anden idé
til en rute man i grove træk formentlig vil følge. På
en længere tur er der altid nogle "must" attraktioner, som
man på en eller anden måde vil ramme.
Jeg laver altid på dette grundlag et groft udkast til en rute,
som jeg hvis det er en længere tur kan give videre til venner og bekendte
så de kan få deres nysgerrighed stillet og følge med
undervejs. Eller som jeg vil gøre fra nu af, lægge det ud på
denne hjemmeside.
Men ud over at lave udkastet af hensyn til dem derhjemme har den et andet
vigtigt formål. Nemlig at eliminere muligheden for at man på
selve turen bliver overrasket over at man ikke kan nå alt det man
havde forestillet sig. Og hvad gør man så? Skal man droppe
det ene eller det andet og kan man blive enige?
I praksis bliver ruten indtegnet på et kort og jeg laver et regneark
hvori jeg indtaster diverse data for de udvalgte byer og steder. Antal km
osv. På den måde har jeg ALTID nogenlunde styr på, hvor
langt jeg kan nå, på den tid jeg har til rådighed, eller
hvor lang tid det vil tá at nå det man vil nå. Og ikke mindst kan man lave
et budget med udgangspunkt i engangsudgifter, samt varighed
i de forskellige prisniveauer/lande. Som eksempel kan du her
se et sådant excel regneark
for den Afrikatur som længe var alternativ til Canada-Panama
turen. Den åbner i et separat vindue.
PÅ TUR MED ANDRE Hvis man afsted på sin første
cykelferie/cykelrejse eller skal man afsted med en ny
makker er der nogle ting man bør gøre sig klar på forhånd. Ellers
kan det gå grueligt galt, hvilket jeg har været udsat for, selvom
jeg egentlig troede vi hjemmefra var helt enige om alle
nedenstående punkter.
Det er sjældent, at alle i en gruppe er lige stærke og det
bør man naturligvis allerede tage stilling til hjemmefra. Kan
man leve med det og hvordan det skal takles. Men også hvis
man er på samme fysiske niveau er der nogen grundlæggende principper,
som jeg og alle dem jeg i tidens løb har cyklet med (undtagen
en) har syntes har været elementære selvfølgeligheder.
- Hvordan fordeles bagagen?
Aftal allerede hjemmefra,
hvordan i vil fordele bagagen og hermed tænkes naturligvis
først og fremmest fællesbagagen. Ikke nødvendigvis hvem
der bærer hvad, men hvordan i vil blive enige om at fordele
den undervejs. Vi har ofte lagt alt fællesbagagen i én
stor bunke og derfra fordelt ud i lige tunge bunker. Og evt.
justeret lidt efter styrkeniveau. Er der dage, hvor en har
en dårlig dag tilbyder man naturligvis som en selvfølge
at bære lidt mere. Det er sjovest, hvis alle hvér især kan cykle med den
fysiske indsats man har lyst til at yde og det
justeres meget meget let ved at flytte rundt på kiloerne. Dette
har altid virket fint undtagen med én makker, som slet ikke var
indstillet på, at der overhovedet blev talt emnet.
Derfor gik det meget hurtigt galt ikke mindst fra min side,
da jeg var pakdyr og han utroligt naivt troede han var supercykelrytter.
- Hvor hurtigt skal der køres?
Vil man køre
stærkt eller afslappet med snak osv? Det er ret væsentligt
at vide før en lang tur. Hvis man absolut víl slide i det kan man jo
bare bede om
nogle flere kilo og hvis man derimod synes det går for hurtigt,
skal man kunne bede om aflastning.
Dette skal der altid kunne tales om uden sure miner eller
uden at man synes man taber ansigt hvis man har det hårdt.
- Hvor langt eller hvor langt tid skal der cykles hver
dag?
Dette er naturligvis også temmeligt væsentlig
og vigtigt
at få nøje gennemdiskuteret hjemmefra. Hvor tidligt starter
man og hvor længe har man dagslys? Er der er
tænkt på forskellige vejrsituationer og hvad man ellers
kan foretage sig på pågældende steder. Er man i byer eller
i det fri, hvor der ikke er meget andet at lave end at slappe
af, læse i en bog eller at gå en tur.
- Følges man ad?
Man ser tit familier, par osv.
cykle langt fra hindanden fordi ikke alle er lige hurtige
eller har lyst til at cykle med samme hastighed. Er det
sådan man vil tilbringe en ferie sammen? Aftal det hjemmefra
og regn ikke med, at det fører til noget godt, hvis du altid
lægger dig langt foran. Det bringer nemlig alligevet sikkert ikke hastigheden
op, men hvis det gør hvad er så prisen. Dårlig
stemning og måske giver det bagslag på længere sigt fordi
man har kørt over evne. Personligt sætter jeg bevist
farten ned, hvis der er nogen der konsekvent på denne måde forsøger
at pace mig.
- Hvornår holdes der pauser?
Skal der køres
derudaf eller skal man stoppe jævnligt for eksempelvis at
tage et foto, nyde en udsigt spise en snack osv? Jeg har
prøvet at tage på en tur, hvor jeg regnede med, at vi havde
aftalt det sidste, men sådan var det absolut ikke da det
kom til stykket. End ikke min frokost kunne han forstå jeg
gerne ville have afsluttet før vi skulle videre. Dvs. jeg
som regel stadig havde mad eller drikke tilbage når han
utålmodigt stod (ja hvorfor dog sidde ned) og spurgte om
vi så skulle se at komme videre. Tjeeeeck tjeeeck sagde han,
hvad det end så skulle betyde. Vi endte selvfølgelig med
at splitte op, men burde aldrig have cyklet så meget som
en dag sammen.
CYKLEN, UDSTYR OG
RESERVEDELE
Dette afsnit er først og fremmest
skrevet med henblik på langture til den 3. verden eller områder
i øvrigt, med dårlige veje og begrænsede muligheder for
at finde cykelhandlere/værksteder med det korrekte udstyr og
reservedele.
CYKLEN
Der er
ikke så meget at tale om her. På ture som mine er det eneste fornuftige er efter
min mening en god solid affjedret mountainbike.
En
decideret turcykel vil dog naturligvis også ville kunne benyttes
i mange tilfælde. Eksempelvis Koga Miyata eller Batavus. Men
ikke på ruter som eksempelvis The Great Divide Mountain Bike Route.
Er der
så noget bestemt man skal tænke på ved indkøb af en mountainbike?
JA! Fordi den skal kunne repareres selv i de fattigste lande,
hvor kun de allerfærreste cyklister har hørt om Shimano m.m.
Jeg
har tidlige kørt på en stålcykel, hvilket er et godt valg fordi
det er let at svejse i stål. Det er dog svært at opdrive stålcykler
i den bedre kvalitet i dag, men til gengæld skal man også være
yderst uheldig, hvis man får brud på en god alu- eller kulfibercykel. Den største
fare er ved transport i bus, på ladet af en pickup osv. Min
Canada-Panama cykel var en alu.
På de fleste dyrere cykler
er der i dag monteret skivebremser. Det er dog nok temmeligt
umuligt at få repareret et hydraulist skivebremsesystem de fleste steder i lande som eksempelvis
Nicaragua, Niger eller Nepal, så derfor er simple men efter
min mening akkurat ligeså (på turcykling) gode
"gammeldags" fælgbremser
et bedre valg.
Hjulene skal naturligvis være bundsolide
- ikke mindst baghjulet. Det er der mange hjul der er, men hvad
hvis de skal repareres. Går navet i stykker eller fælgen, så
skal man kunne finde et nyt der passer til. Hold jer derfor
til hjul
med 36 eger eller alternativt 32, da sådanne
nav og fælge er standard. En 32 huls fælg kan i nødstilfælde sagtens tilpasses et 36 huls nav, mens det er vanskeligere den anden vej.
Affjedring eller ej? Holder
man sig udelukkende til asfalt eller gode jævne grusveje kan
det naturligvis undværes. Men skal man ud på rysteture er det
en kæmpefordel. Ikke blot fordi det er langt mere komfortabelt
og mindre trættende, men også fordi det naturligvis aflaster
og skåner cyklen. En god nogenlunde vedligeholdelsesfri forgaffel
kan sagtens klare mosten og skulle uheldet være ude og den går
i stykker, kan man jo blot erstatte den med en almindelig stiv
gaffel, hvis det er det der er til at få. Men en stiv gaffel,
går altså i stykker langt før en god affjedret. Bagaffjedring
vejer og koster naturligvis lidt mere og vil ofte være svær at få
repareret i fjerne lande. Men på eksempelvis en rute som The
Great Divide Mountain Bike Route er det en kæmpemæssig fordel
for både rytter og resten af cyklen. Så
kort sagt. Hvis man ikke ligefrem skal ud på voldsom offroadkørsel (off asfalt)
er en cykel med frontaffjedring og lockout et passende valg.
Lockout betyder at man kan fastlåse affjedringen.
Dæk
er i dag heldigvis langt bedre end for blot 10 - 20 år siden. Med
gode dæk punkterer man ikke pga. glasskår og småsten. Hvad skal
man vælge. Til de flestes brug vil et par gode letrullende semislicks
være et godt valg. Altså halvglatte dæk med lidt mønster i siden,
så man får et godt greb ved sving. Jeg tror de fleste dækfabrikanter
har gode løsninger.
På min 12.000
km lange Canada - Panama tur kørte jeg selv med Continental Travel
Contact. Fordækket
stod hele distancen og så rent faktisk ikke videre brugt ud bagefter!!
Så længe holder bagdæk nok sjældent og jeg kørte formentlig
i alt kørt godt 6000 km på mit før det blev skiftet ud, selvom
det sikkert kunne have kørt meget længere. Men på det tidspunkt
faldt jeg over et godt dæk i Mexico og vi fik et par lækre,
lette og praktiske foldedæk i som reservedæk. Jeg havde
dog også forinden på montainbikeruten i USA og Canada kørt med
knopdæk der noget hurtige blev slidt..
Nogle
steder - eksempelvis i Colorado og Utah, kan der være problemer
med små torne, som giver punkteringer. Her vokser en plante med
små burrer, som sætter sig fast i snørrebånd, strømer, bukser
osv. så snart holder ind i vejkanten. Disse burrer har bitte
bitte små hårde spidse torne, som langsomt bevæger sig igennem
dækket og giver "små" punkteringer og så er de i øvrigt
ikke til at finde. Tornene altså. Dette problem og punkteringssikkerheden
i det hele taget kan næsten elimineres ved brug af dækindlæg,
som er et fladt pastikbånd som placeres imellem slange og dæk.
En
cykel med et udskifteligt
geardrop vil være at
foretrække, da denne har det med at blive beskadiget. Vi kunne
eksempelvis have brugt det på "Canada - Panama"- turen, hvor Gerts
baggear på min gamle cykel var viklet/bøjet helt ind i baghjulet.
TASKER ELLER TRAILER
Det
er naturligvis en smagssag og der er fordele og bagdele ved
begge løsninger.
MEN! For mig er der efter af
have kørt rigtig mange kilometer med begge ingen tvivl overhovedet. Min
favoritopsætning er en Bobtrailer
(Yak eller Ibex), bagbagagebærer til let bagage i en vandtæt
sæk, samt en god rummelig styrtaske.
Der findes dog også et par andre et-hjulede trailere på markedet (Weber og Extrawheel),
men jeg vil ikke køre med 2 hjulede trailere på langtur, medmindre
det er til børn, så hellere tasker.
Om Bob'en er med affjedring som min egen
Ibex
eller Yak'en uden
gør ikke den store forskel. Den affjedrede kommer først rigtig til sin ret på
dårlige veje som eksempelvis på The Great Divide Mountain Bike Route i USA. Her
kørte min makker dog med en traditionel uden affjedring og det fungerede også
helt fint. Han havde dog så i modsætning til mig en fuldt affjedret cykel.
Traileren vejer måske en
lille bitte smule mere end tasker og og en frontbagagebærer, men det er i
småtingsafdelingen og det er prisforskellen også. Hvad der derimod betyder noget er, at der er langt mindre
vindmodstand med en bobtrailer, hvilket i praksis betyder at man kører mærkbart
hurtigere ned ad bakke eller når man i det hele taget er oppe i fart. Samtidig
har det dog den kedelige effekt at man ikke kan ligge i læ bag hinanden.
I tasker er ens bagage let at organisere sine ting i, mens man
i Bobtrailertasken har det hele i ét stort rum, hvilket kan være lidt upraktisk,
hvis man skal have fat i noget i bunden.
Det er vanskeligt at finde vandtætte
cykeltasker udover Ortliebs og Vaude's, men Bobtrailerens taske er 100 procent
vandtæt. Det lover jeg!
Hvis man skal med en bus, når man skal slæbe sit udstyr ind på
et hotel osv. kan det ligeledes være en fordel med få enheder. Især hvis man er
alene og ikke er meget for at forlade sine ting.
Manøvreringsmæssigt er
tasker der er fikseret på bagagebæreren ok og et sådant et klemme/krog fastgørelsessystem har de
fleste mærkevarertasker. De skal ikke kunne rokke sig eller gynge ud og ind. Og
hvis samtidig frontbagagebæreren er af lowridertypen er der ingen problemer og
man kan stå op osv. Det er dog naturligvis nok knap så stabilt på en spinkel
racercykel. En Bobtrailer er dog bare
alligevel langt mere behagelig at køre med og rent faktisk kan man godt
en gang imellem næsten glemme at den er hægtet bagefter, medmindre den er meget meget tung. Altså
forstået på den måde at man kan cykle, dreje og stå op som om den ikke var der,
men naturligvis bliver cyklen tungere at træde.
Når man kommer på dårlige
veje eller væk fra asfalten er det, at Bob'en rigtigt kommer til sin ret.
DEN ER ROBUST og den aflaster samtidigt ens cykel ganske
betragteligt og rent faktisk påvirker den jo i teorien kun baghjulet, da den er
fastgjort i en speciel baghjulsaksel. Min har kørt 12.000 problemer uden
nogetsomhelst problem. Tasker på dårlig vej derimod belaster både cykel og
bagagebærere, som kan have det med at gå i stykker. Derfor vil det, hvis
man kører med tasker, være en
fordel med stålbagagebærere, da de kan svejses alle steder.
Styrtasken
kan være yderst svær at vælge, hvis man er førstegangskøber.
Her vil jeg blot anbefale min egen nye taske, som er en
Arkel som forhandles af Dansk Cyklist Forbund. Jeg
har godt nok ikke været på tur med den endnu, men jeg tør alligevel godt varmt
anbefale den, da den simpelhen er superlækker og gennemført i de mindste
detaljer. Den er stor og rummelig og har tilmed har et klik/fastgørelses system, som siger spar to til alt
andet jeg har set.
RESERVEDELE, VÆRKTØJ OG VEDLIGEHOLD
Nævner
blot det mest nødvendige/alminelige udover det mest basale.
Hvis
ikke der er masser af cykelforretninger på din rute bør du naturligvis
have ekstra eger med til både for-og baghjul. Samt det
nødvendige værktøj til at skifte dem. Man kan i øvrigt få en
kransaftrækker med hul igennem på tværs, så man ikke behøver
en sotr svensknøgle.
Geardroppet
har jeg allerede nævnt.
En
ekstra kæde eller blot
nogle kædeled er også en god ide. Især den type kæde der ikke
behøver en kædeadskiller med kan skilles ved et specielt led.
F.eks. KMC med missing link.
Ekstra
pins hvis du kører med
Bobtrailer. De forsvinder desværre meget let i højt græs m.m.
Mange
problemer kan dog undgås hvis man plejer sin cykel undervejs.
Eksempelvis
med en Grunge
Brush rensebørste fra
Finish Line. Den er rigtig god til at rengøre kæden med, så
den ikke bare kører lettere men også holder længere.
Medbring
yderligere et affedtningsmiddel/degreaser
og naturligvis olie.
Brug ikke rensebenzinen til din brænder til madlavning. Det
er alt for effektivt og du får svært ved at få olie ind i leddene
igen. Den sidste ting i denne katagori er naturligvis
fedt. Dette
bruges i rå mængder i nav og lejer.
Kører du med cykeltasker
kan du måske få brug for ekstra
kroge,
da disse kan knække, hvis tasker kører/støder ind i noget.
Gaffatape
og plastikstrips
kan man komme meget langt med i mange situationer.
Udover
det sædvanlige udvalg af skuer, bolte og møtrikker kan skal
du måske huske at medbringe et par ekstra
skruer til din spd-klamper
hvis du benytter sådanne.
ANDET UDSTYR
Jeg
vil ikke opremse en hel udstyrsliste, men blot nævne et par
ting jeg holder meget af.
Anskaf
en plastiktermobeholder til brug under varmere himmelstrøg
eller en god dansk/nordisk sommer. De fås i varme lande alle
i alle størrelser og er rigtig dejlig til at holde
ens væske kold. Is kan man få på mange tankstationer og ellers
spørger man jo bare, hvor man sover, på restaurenter osv. Vær
opmærksom på at den har en ordentlig stor åbning og at hældetuden
holder helt tæt!
I dag kan man få cykelcomputere
med højdemåler til en
rimelig pris. Og det er ikke bare et sjovt drengelegetøj, men
også et anvendeligt værktøj ved bjergkørsel
GIV RIGELIGT I DRIKKEPENGE
Vestlige turister på rejse i ulandene har det desværre med
altid at udmåle drikkepenge efter tarvelige lokale indkomstnormer!
Hvorfor i alverden fortjener en zambiansk safarimedhjælper eller
fx. en hårdtarbejdende bærer på en vandretur ikke en indkomst,
der ville give ham den samme købekraft i hans eget land som en europæer
ville få for det samme slid i Europa.
Selvfølgelig kan vi ikke helt gøre sådan i praksis,
men det er usselt at være nærig, når vi er så stinkende
rige som vi nu engang er i forhold til langt størstedelen af verdens
befolkning. Er man ikke rundhåndet er man blot en ussel udnytter af
billig arbejdskraft og helt uden respekt for de mennesker i hvis land mand
burde være en ydmyg gæst.
REJS MED GOD SAMVITTIGHED og vær rundhåndet imod personale
og hjælpere og afsæt altid et minimumbeløb til at gi
væk til tiggere, gadebørn, indsamlinger osv.
Du har vel aldrig sagt "Vi kan alligevel ikke gi dem allesammen
noget" eller "Det gør alligevel ikke nogen forskel! Det
er en billigkøbt undskyldning og selv ganske få kroner gør
faktisk en stor forskel i de fattige dele af verden.
Mener man ikke man har råd til rundhåndethed bør man
blive hjemme eller afkorte sin lange ferie og bruge de sparede penge til
godgørenhed. Det bør være en del af rejsens pris i et
uland.
MENS DU BEFINDER
DIG PÅ CYKLEN
ELLER VANDRER
- Kør aldrig helt ude i kanten medmindre der er noget at køre
ud i!
Du skal altid sikre dig at du har plads til afvigemanøvrer.
Har du en god bred rabat, som det er almindeligt i Danmark, kan du selvfølgelig
godt køre tæt på kanten, hvis du har lyst. Er vejen derimod
smal og har du en afgrund, klippevæg eller lignende til din højre
side, må du ikke tro, at jo længere du kører ud, desto
bedre plads har bilerne til at køre udenom og jo sikrere er det.
Det ender før eller siden med, at en bil alligevel kommer for tæt
på og fordi du ikke har plads til at svinge væk sker katastrofen.
Måske fordi du netop har givet så meget plads, at det bagfrakommende
køretøj overhaler samtidig med, at en modkørende passerer
i modgående retning.
- Kig ind på vejen når du er ved at ryge i rabatten!
Du kender helt sikkert situationen, hvor du er lige ved at køre
i rabatten og kæmper for at få rettet cyklen ind mod kørebanen
igen. Det er faktisk ganske let at komme på rette spor igen. Kig ind
mod vejmidten eller rettere sagt, - lav et kraftigt drej med hovedet og
hele overkroppen følger automatisk med og styret ligeså. Ligesom
når man kigger tilbage efter biler og altid kommer til at svinge udad.
- Gør flittigt brug af det sidespejl du har anskaffet dig
Af samme grund som forrige tips. Undgå hele tiden at skulle
se dig over skulderen og komme galt afsted. Det er måske ikke højeste
mode og ser måske ligefrem lidt kikset ud på en dagligdagscykel
i Danmark, men på en feriecykel vækker et lille spejl ingen
opsigt. Det er derimod en vældig behagelig ting, især på
smalle veje, hvor man gerne vil vide, når man bliver overhalet af
busser og lastvogne. En anden situation, hvor den kommer til sin
ret er når man kører flere sammen og er på vej ned at
en lang nedkørsel. Her er det rart altid at være sikker på,
at alle er med, men det er bestemt ikke altid rart, at skulle se sig tilbage
når man suser nedad med måske 50 kilometer i timen på
en smal vej fuld af sving. Der findes i øvrigt en lille
minimodel der kan gøres fast på hjelm eller brille.
- Kadance
Du er ikke Bjarne Riis og skal ikke køre
på den høje klinge. Kør med mange omdrejninger selvom
det måske føles mærkeligt i starten. Det betaler sig
i længden og er mere økonomisk og ikke mindst mindre belastende
for knæer og led. Kører du i bjerge og bliver træt
mærker du tydeligt forskellen ved at du kører langt hurtigere
med mange omdrejninger. Du får med andre ord mest ud af dine antrengelser
ved mange omdrejninger og det samme gør sig gældende på
flad vej når du er frisk, selvom det måske ikke føles
sådan.
- Lad være med at lægge for hårdt ud.
Start
dagen i et moderat tempo, hvadenten det er på cykel eller på
en vandretur og sæt så evt. langsomt farten op efterhånden
som du kan se en ende på dagens etape.
- Energisnacks
Sørg altid for at have kiks, chokolade,
karameller eller anden sukker- og energirig snack i din styrtaske eller
hvor du har let adgang til det.
- Indtag væske
Drik rigeligt inden det er for sent.
Også selv om du ikke er tørstig.
NÅR DU IKKE PÅ CYKLEN ELLER PÅ
VANDRING
- Vask
Jeg bruger altid en vandtæt pakpose med rullelukning
til klatvask på hoteller osv. Den er 100 % tæt ligegyldig hvordan
man vender og drejer den og man slipper for at skulle bruge og beslaglægge
den vask, hvor der næsten aldrig er en prop der holder tæt.
En mørk farve er yderst effektiv i varme og solskin, da vandet derved
kan varmes ekstra op.
- Lommetyveri
Der er lommetyve og tricktyve næsten
overalt, hvor der er turister. En god måde at sikre sine værdier
på, er at bære en gammel værdigløs pung eller lignende
og så lade den være det der bliver hapset, mens ens penge og
papirer er et helt andet sted. Den skal selvfølgelig ikke placeres
alt for åbenlyst. ADVARSEL! Det
er til brug, hvor der typiske lommetyvemiljøer og det vil sige ved
højlys dag og hvor der er mange mennesker. Derimod skal man for guds
skyld ikke prøve på noget, hvor der er chancer for væbnet
overfald og røveri.
MAD
- Det er ofte muligt at købe fremragende billige tørrede
svampe som fx. Karl Johan og lignende. De går ikke i fordærv
og vejer nul og niks og findes altid i min rygsæk eller cykeltaske.
De kan peppe gevaldigt op på halvkedeligt frysetørret mad og
kan fx. også tilsættes en anden typisk friluftsret som brevsupper
med champignonsmag. Brug vandet de opløses i til den videre madlavning.
|